Poseta Pedijatru
Nocno Umokravanje
Autizam

Fitoterapija kod dece

U dvadesetom veku je medicina najviše napredovala, otkriveni su antibiotici i mnogi uzročnici bolesti, unapređene su dijagnostičke procedure i počela je primena vakcinacije. Uprkos brojnim povoljnim uticajima ovog medicinskog buma, javili su se i problemi kao što je zloupotreba antibiotika, koja ima za posledicu rezistenciju mnogih bakterija. Ova pojava se posebno odnosi na decu, gde se antibiotici često primenjuju i kada to nije neophodno. Zbog toga smo poslednjih godina svedoci vraćanja tradicionalnim vrednostima i načinima lečenja. U tradicionalnu medicinu mnogih naroda spada i lečenje biljem – fitoterapija.

Fitoterapija je najstarija vrsta lećenja, koja se zadržala do današnjih dana svuda u svetu. Pretpostavlja se da čak dve trećine ukupne svetske populacije koristi neki vid fitoterapije. Od evropskih zemalja fitoterapija se najviše koristi u Nemačkoj, a u svetu u SAD, Novom Zelandu i Australiji. Od lekovitih biljaka se izdvajaju delovi kore, korena ili cveta biljke, kao i njihovi ekstrakti. Ti sastojci u fitoterapiji mogu da budu u obliku čaja, tinktura, sirupa, kapsula, tableta, šampona i losiona ili krema za topikalnu primenu. Ne treba zaboraviti da su u osnovi mnogih modernih lekova aktivne susptance biljaka i da se i dalje vrše brojna istraživanja da bi se utvrdila dodatna dejstva i efikasnost fitoterapije. Važno je da fitoterapija bude standardizovana i kontrolisana prema pravilima Dobre Prozvođačke Prakse. Samo takvi preparati mnogu da budu bezbedni za upotrebu i efikasni, sa minimalnim neželejnim dejstvima. Veoma je važno da fitoterapiju preporuči stručno lice, pre svega lekar, koji u mnogim zamljama ima specijalizaciju iz fitoterapije, ili farmaceut. Fitoterapija je kompatibilna sa konvencionalnom medicinom i u mnogim slučajevima može da pojača dejstvo konvencionalnih preparata. Dužina primene fitoterapije zavisi od vrste poremećaja ili bolesti, tako da kod gripa ili prehlade može da pokaže povoljan učinak već za nekoliko sati, dok je kod hroničnih bolesti potrebna primena od najmanje 4 nedelje.

cajceMnogi roditelji postavljaju pitanje da li mogu da primene fitoterapiju kod dece. Odgovor na ovo pitanje zavisi pre svega od vrste preparata, tako što neki preparati mogu da se koriste već u toku prve godine, dok je kod drugih preparata ograničenje na decu stariju od pet godina. Treba naglasiti da pre primene fitoterapije deci treba omogućiti druge zdrave navike, kao što je pravilna ishrana, dovoljno spavanja i fizička aktivnost. Pored primena u bolestima, fitoterapija kod dece može da se primeni u svakodnevnom životu. Deci se može ponuditi čaj od nane, kamilice ili matičnjaka. Fitoterapija se može uvoditi i putem hrane, tako što se spremaju jela koja su začinjena ruzmarinom, timijanom, origanom, lovorom ili žalfijom. U salatu se može dodavati celerov list, peršun ili maslačak. Sve ove biljke se mogu posaditi u bašti ili kao sobno začinsko bilje, koje će dete samo ubrati i učestvovati u njihovoj pripremi.

Najčešća primena fitoterapije kod dece je kod respiratornih infekcija, gde su osnovni simptomi bol u grlu, kijanje, curenje nosa ili kašalj. Čaj od nane može imati dekongestivno dejstvo tj. da smanjuje stvaranje sekreta i otok sluznice nosa, dok čaj od matičnjaka može pomoći detetu da se preznoji i na taj način prirodno snizi povišenu temperaturu koja se javlja u toku bolesti. U toku prehlade deci se može ponuditi supa sa različitim vrstama povrća, gde crni i beli luk mogu razrediti stvoreni sekret, a peršun i celer mogu biti od pomoći jetri i bubrezima da se oslobode od toksina.

Kašalj je jedan od najčešćih razloga poseta pedijatru, posebno ako je dugotrajan. Kod većine respiratornih infekcija je na početku bolesti kašalj suv, koji za nekoliko dana postaje produktivniji i na kraju se sekret iskašljava. Kod dece se ne koriste lekovi koji sprečavaju kašalj (antitusici), zato što deluju na periferni ili centralni nervni sistem da spreče refleks kašlja, nego lekovi koji omogućavaju rastvaranje i izbacivanje sekreta (mukolitici i ekspetoransi). Većina fitogena koji se koriste kod dece koja kašlju su ekspetoransi, i to mono ili polikomponentni, u zavisnosti koliko sastojaka imaju. Primeri za monokomponentne ekspetoranse su različiti sirupi od bršljena, timijana ili islandskog lišaja, dok su ostali sirupi sastavljeni od više biljaka. Poželjno je da sirupi protiv kašlja sadrže ekstrakte više biljaka koji deluju sinergistično i tako pojačavaju dejstvo i efikasnost samog sirupa. Kod sirupa protiv kašlja treba voditi računa da li imaju dodatog alkohola, koji je zabranjen za primenu kod dece, nego treba da budu vodeni rastvori ili rastvori u prirodnom soku. Takođe ne treba da sadrže zaslađivače, boje ili gluten. Kod nas postoje i preparati u vidu gela koji se nanose spolja, ispod nosa ili na kožu grudnog koša i pored povoljnog dejstva na kašalj, deluju i na simptome prehlade i mogu se koristiti od rođenja.

Poremećaj spavanja (dyssomnia) je relativno čest problem kod dece i može se rešiti fitoterapijom. Dostupni su preparati koji služe za umirenje dece pred spavanje i koji sadrže tri biljke: matičnjak, citronovac i pomorandžu. Matičnjak pomaže u smanjenju uznemirenosti, kako bi se olakšao odlazak na spavanje. Citronovac i pomorandža imaju blago umirujuće dejstvo i omogućavaju da se povrati miran san. Zbog svojih brojnih pozitivnih efekata, matičnjak je proglašen 2007. godine za lekovitu biljku godine od strane Međunarodnog Udruženja lekovitog bilja (International Herb Association). Što se tiče bezbednosti, Američka Agencija za hranu i lekove (Food and Drug Administration) je postavila matičnjak u GRAS grupu (gennerally recognized as safe), što bi značilo da je matičnjak bezbedan za upotrebu.

Grčevi kod beba (infantilne kolike) su jedan od najčešćih problema u pedijatrijskoj praksi. Javljaju se kod 25 do 40% odojčadi do 6. meseci. Plač je javlja obično u popodnevnim i večernjim satima, posebno posle obroka. Na raspolaganju su različiti preparati za suzbijanje kolika, ali ako roditelji žele potpuno prirodan fitopreparat, postoji i kod nas, gde su kombinovane tri biljke: komorač, lipa i pomorandža. Komorač je jedna od najstarijih i najznačajnih lekovitih biljaka, koja se koristi već vekovima u vidu čaja koji pomaže varenje. Prema Evropskom Udruženju za Fitoterapiju, komorač je jedna od retkih lekovitih biljaka koja se može koristiti od rođenja zbog svoje neškodljivosti i efikasnosti. Osnovno dejstvo komorača je karminativno, tako što smanjuje stvaranje gasa dejstvom na bakterije odgovorne za fermentaciju u debelom crevu. Takođe stimuliše eliminaciju nakupljenog gasa u crevima. Komorač ima i spazmolitičko dejstvo tako što povećava pokretljivost creva i tako smanjuje spazam i oblaže sluznicu želuca. Lipa je poznata po svom umirujućem dejstvu i pospešivanju varenja. U sastavu lipe su biološki aktivna jedinjenja bioflavonoidi. Jedna od bioflavonoida je rutin ili vitamin P koji ima dokazano spazmolitičko, sedativno i diuretičko dejstvo. Pomorandža takođe ima spazmolitičko i sedativno dejstvo.

Atopijski dermatitis (ekcem) se javlja kod dece koja su sklona alergijama i može se javiti već u prvim mesecima života. Veoma je važna nega kože, i to što prirodnija, da bi se izbegla primena topikalnih steroida. Fitoterapija se kod ekcema koristi u vidu krema, koje sadrže biljke kao što su noćurak, čičak, sladić, ili kombinacije tih biljaka, koji svojim udruženim dejstvom eliminišu simptome kao što su crvenilo, svrab, ispucala i suva koža. Glicerizinska kiselina iz sladića omogućava povećanje koncentracije endogenog kortizola, koji ima prirodno anti-zapaljensko dejstvo u koži. Drugi sastojci spreprečavaju razvoj stafilokoka na atopičnoj koži i regenerišu hidrolipidnu barijeru kože.

Zatvor (opstipacija) se kod dece može rešiti biljnim preparatima koji razređuju stolicu. Obično se u sastavu ovih prirodnih laksativa nalaza suve šljive, pektin iz jabuke ili druge kombinacije voćnih šećera. Ovi preparati deluju tako da ne izazivaju grčeve i oblno pražnjenje i nemaju štetnih efekata. S obzirom na sastav, ovi preparati se mogu koristiti i kod mlađe dece i u dužem vremenskom periodu, bez opasnosti od navikavanja ili lenjosti creva.

Jačanje imuniteta (imunostimulacija) kod dece prirodnim putem je jedno od najčešćih pitanja roditelja. Na raspolaganju su brojni preparati koji sadrže imunoglukane iz kvasca, cink, bakar, prirodni vitamin C iz šipurka ili acerole, ehinaceu. Za mnoge navedene supstance je dokazano da imaju antivirusno i imunomodulatorno delovanje, tako što povečavaju stvaranja i funkciju mnogih ćelija imunskog sistema, pre svega makrofaga i limfocita, kao i stvaranje antitela koji služe u odbrani organizma od infekcije.

Galen Pharm magazin, br.20, mart/april 2018, str.8-9.

Tekstovi: Pedijatrijska ordinacija "Dr Raketić" Website by mzlaki-logo Studio Mzlaki