Da li vaša beba dovoljno spava

Sa dolaskom bebe iz porodilišta, za roditelje počinju dani najveće radosti , ali po malo i briga u želji da joj obezbede sve uslove za pravilan rast i razvoj. Brojna su pitanja i dileme, a jedno od najčešćih je vezano za njihovo spavanje.

San je veoma važan za zdrav rast. U toku spavanja se luči hormon rasta koji podstiče rast i razvoj. Brojna istraživanja su pokazala povezanost spavanja, imunog i neuroendkorinog sistema u dečjem uzrastu. Dejstvom hormona i neurotransmitera reguliše se cirkadijalni ritam tj. ritam organizma tokom celog dana. Takođe se luče brojni imuni faktori koji štite organizam od infekcije. Zato je veoma važno uspostavljanje zdravih navika i ritma spavanja i budnosti već od prvih dana.

bebaspava

Svako dete spava drugačije i ima individualne potrebe. U zavisnosti od uzrasta, različita je i dužina spavanja. Odojčad do 2. meseca spavaju u proseku 12-18h, sa ravnomernim buđenjem u toku dana i noći. Spavanje se prekida zbog hranjenja i presvlačenja. Od 3. do 6. meseca spavaju 14-15h, s tim što se periodi dnevnog spavanja skraćuju. Od 9. meseca spavaju oko 12h. Bebe zahtevaju određeni dnevni ritam. One u početku ne razlikuju dan i noć, ali ih vremenom treba naviknuti na to određenim ritualima. Dnevna svetlost može preko oka dati signal do mozga da osete razliku. Uveče bi trebalo da se pripremaju za kupanje, uz masažu i maženje. Pričanje tihim glasom može da deluje umirujuće. Poslednji obrok bi trebalo završiti za oko 20 min. Za bebu koja je već na mešovitoj ishrani trebalo bi pripremiti laganu, lako svarljivu hranu , npr. mleko i žitarice koje će dugo održavati sitost, a neće biti teško za varenje. U period do 3. meseca mogu da imaju grčeve. Tada je poželjno zbog plača i uznemirenosti uspavljivati ih na rukama, ali kasnije za to nema opravdanja. Ako se ne smire u roku od nekoliko minuta treba proveriti da li imaju neki drugi problem. Poželjno je da imaju stalno mesto za spavanje. Podloga treba da bude ravna, a spavanje na leđima, kako bi se sprečila aspiracija sadržaja hrane koji se bljucka. Dokazano je da se tako sprečava iznenadna smrt odojčeta za 50%. Jastuke, igračke i slične predmete treba ukloniti iz kreveta kako ne bi mogli zavlačiti glavu i dovesti sebe u opasnost. Nije potrebna potpuna tišina, treba da se navikavaju na zvukove. Oblačenje treba uskladiti sa godišnjim dobom , nikako ne pretopljavati dete i ne stavljati kapicu u toku spavanja. U prostoriji bi trebalo da bude temperature oko 22C. Treba ih povremeno pratiti u toku spavanja. Za vreme REM- faze ili faze sna moguće je da prave određene pokrete, da se smeškaju ili na kratko zaplaču. U Non-REM fazi su mirni.

Ako se ispoštuju ova pravila, trebalo bi da se ritam spavanja i budnosti uspostavi sa 3-4 meseca. Vremenom prilagođavaju mentalne i fizičke osobine razdoblju dana, dnevni ritam i samim tim metabolizam i telesnu temperaturu. Oko 25-50 % odojčadi ima poremećaj spavanja. Postoje preparati na biljnoj bazi koji mogu pomoći prilikom uspavljivanja. Matičnjak ima blagotvorno dejstvo jer smanjuje uznemirenost i poboljšava kvalitet sna.

Postoje podaci da se oko dve trećine majki oseća krivim ako njihova beba nema dobar san. Nekada im se čini da gotovo uopšte ne spavaju i tako stvaraju sebi uznemirenost i napetost koju bebe osećaju. Velika je uloga oba roditelja u stvaranju zdravih navika. Ponekad treba prihavti njihovu narav i zajednički im pružiti osećaj sigurnosti i zadovoljstva.

 

Tekstovi: Pedijatrijska ordinacija "Dr Raketić" Website by mzlaki logo Studio Mzlaki