Pokazatelji tipičnog psihomotornog razvoja
Svako dete ima svoj ritam rasta i razvoja. Zapravo svako ljudsko biće je jedinstveno i neponovljivo pa stim u vezi rast i razvoj pojedinca treba uvijek promatrati zasebno.
Ako gledamo tabele koje procenjuju rast i razvoj jasno se vidi da su vrednosti različite tj. ne postižu sva deca u istoj dobi istu težinu ni visinu, niti je stepen u razvoju motorike isti. Tabele služe da bi se odredili rasponi normale i sposobnost napredovanja,kao i definisale ključne tačke razvoja u određenoj dobi. Roditelje ne treba previše da zabrinjava ako njihovo dete u svom rastu i razvoju ne prati tačno one pokazatelje koje se nalaze u tabelama. Manja odstupanja uvek postoje.
- želi da ga majka miluje, ljulja i drži u naručju
- počinje da posmatra lice osobe koja mu je dovoljno blizu, maše rukama i nogama
- zaplače kada čuje glas osobe koju poznaje, posebno majke
- počinje vokalizacija-gukanje čime izražava svoje osjećaje na stimulacije koje dobija iz okoline
- slobodno držanje glave u vertikali
- u položaju na trbuhu oslanja se na ruke i odiže glavu od podloge na kojoj leži
- u stanju je da drži mali predmet koji mu se stavi u ruku-zvečku
- glavu drži uspravno i okreće je prema izvoru zvuka (krajem četvrtog meseca postiže potpunu kontrolu glave)
- u petom mesecu u stanju je da se održi u sedećem stavu uz oslonac
- sa 6 meseci uspeva da se kratko održati u sedećem stavu, iako obično pada u stranu ili prema naprijed
- svoja stopala donese do usta i tako upoznaje granice svoga tela
- dohvata predmete i premšta ih iz ruku u ruku
- iz trbušnog položaja podignu se uz oslon na ruke, i okrene
- hvata igračku koja zvoni i trese je kako bi zazvonila
- ostvaruje kontakt sa očima
- prati pogledom predmete koji se kreću
- iz sedećeg položaja dete se naginje prema napred i u stranu bez gubljenja ravnoteže da se vrati u prethodni položaj-na taj način hvata predmete koji ga zanimaju
- hvata sitne predmete, pridržava ih palcem i kažiprstom-pokazuje izrazitu želju za hvatanjem sitnih predmeta kao što su mrvice hleba,dugmad…
- ima omiljenu igračkicu
- odaziva se na ime
- drži u ruci bočicu i sam je prinosi ustima
- počinje da imitira zvuke i pokrete drugih ljudi
- sa osam meseci mnogi su u stanju da se postave na noge pridržavajući se za ogradu krevetića
- s devet meseci više od polovine uspeva samo da se podigne na noge i postaviti u sedalicu
- uspeva da se postavi u četvoronožni položaj ili počinje da puzi
- udara predmetima o sto
- voli da se ogleda u ogledalu
- reaguje na muziku
- ispituje predmete potresanjem, pušta ih da padnu na pod jer ga veseli buka koju proizvode, baca ih u daljinu
- stavlja igračku u kanticu i opet je izvadi napolje
- zatvara vrata i poklopce od kutija, pokušava da okreće listove knjige
- prinosi kašiku ustima ili jede prstima
- pije iz šolje koju mu pridržavamo
- pravi prve pokušaje u otkrivanju sveta: jedni prave prve samostalne korake dok se drugi odvaže na takav poduhvat dok ih mama ili tata pridržavaju
- proizvodi dosta različitih zvukova(„mama”, „bababa”, „dadada”)
- razume „NE”
- maše „pa-pa”
- lupa dva predmeta jedan o drugi (čaša o sto,igračkom o igračku)
- ima omiljenu igračku
- pokuđava da šara po papiru
- voli jednostavne igre „Sad ću da te uhvatim!“
- kreće se uz nameštaj i počinje da pravi samostalne korake
- hoda dok ga neko drži za ruku
- izgovara bar jednu reč jasno i funkcionalno (ima rečnik od 1-5 reči ne računajući mama, pa-pa)
- pokušava da imitira reči koje izgovarate
- pokazuje kažiprstom predmete i slike
- koristi jednostavne gestakulacije(za “NE” mađe glavom, za “pa-pa” maše rukom)
- pokazuje strah od novih situacija i nepoznatih ljudi
- pokazuje želju da istražuje okolinu
- pronalazi lako skrivene predmete
- baca loptu u ciljanom pravcu
- otvara slikovnice tvrdih korica
- zna da pokaže bar tri dela tela (nos,glava,oko)
- svlači cipele, čarape,ali pomaže mami pri oblačenju (ispruža ruku ili nogu)
- koristi jasno bar 10 reči
- počinje da se služi sa po dve reči koje spaja ”Još soka“, ”Mama dođi“
- govori o sebi u trećem licu (”Mima jede”, ”Iva ljuta”)
- prati jednostavna upustva (”Vrati loptu”, ”Dođi u krevet”)
- zna da se igra igračkama
- igra se jednostavnih igara ”pretvaranja” (kobajagi hrani bebu)
- učestvuje i u paralelnoj igri – zna da se samostalno igra pored druge dece – ne kvari tuđu igru
- uključuje rado druge u igru – nudi im igračke
- uživa u dečijim pesmicama
- imitira druge ljude
- primeti kad mama ode ili se vrati i reaguje
- ne zaboravlja već naučeno
- pokazuje bar pet delova tela
- prepznaje predmete iz okoline i zna čemu služe- kako se koriste
- trči, skače, šutira loptu, penje se po stepenicama
- ispoljava različite emocije: radost, strah, ljutnju
- plaši se nepoznatih ljudi
- lako zapada u frustracije i dobije napad besa
- ne dozvoljava drugima da uzimaju njegove stvari
- želi da kontroliše druge- naređuje
- traži nošu i koristi WC ili ispoljava nelagodnost ako je pelena ”puna”
- voli da boji i šara po papiru samostalno
- Kombinuje 2 do 3 reči i stvara rečenice
- Odgovara na jednostavna pitanja
- Ima funkcionalan rečnik od 50 reči
- Imenuje predmete i životinje sa slika (pas,maca,meda,auto,sok,kuća,trava,cvet,drvo,list,kašika)
- Voli igru imitacije odraslih
- Ima intresovanja za slikovnice i samostalno lista slikovnicu tvrdih listova.
- Razvija kompleksnu igru i nju uključuje druge
- Pokazuje zabrinutost kada mu drug plače.
- Prati dvosložne usmene zahteve(na primer „Uzmi svoju igračkicu i odnesi u korpu“)
- Zna da se penje i silazi niz stepenice uz držanje.
- Piše i preslikava linije i krugove
- Baca loptu rukom iznad glave
- Samostalno inicira igru, ali su potrebni nadzor i pomoć
- Jede samostalno kašikom, počinje da koristi viljušku
- Samostalno pere ruke
- Imitira odrasle i decu
- Govori u rečenicama
- Oblači se i svači samostalno
- Imitira odrasle i decu
- Razume pojmove “ moje”, “ tvoje”, “ njeno”, “ njegovo
- Razdvaja se lako od roditelja
- Prati kompleksne zahteve (2 do 3 komande odjednom)
- Zna da imenuje većinu premeta iz svoje okoline
- Zna da kaže kako se zove ,koliko godina ima kog je pola
- Zna da imenuje bar jednog prijatelja
- Govori razgovetno i može da obavi kratki razgovor
- Igra se izmišljenih – kobajagi igara
- Zna da zavrne i odvrne poklopac na predmetima
- Zna samo da otvori i zatvori vrata
- Zna da prepozna nekoliko boja i da bar jednu imenuje
- Razume jedan do dva pojma
- Penje se i silazi stepenicama
- Vozi tricikl
- Želi da se igra sa drugom decom
- Niže perle-makarone
- Seće makazama po linijama
- Insistira da radi stvari samostalno
- Zakopčava veliku dugmad
- Koristi kašiku i viljušku kad jedeKoristi kašiku, viljušku
- Samostalno pere i briše ruke
- Izbacuje dnevno spavanje
- Rečima najavljuje WC, mada povremeno promaši
- Govori razgovetno 4 do 5 reči u rečenici
- Koristi buduće vreme u govoru
- Broji od 1 do 10
- Zna najmanje pet boja
- Zna šde je ispod, na sredini, na kraju
- Zna da imenuje bar pet boja
- Zna da imenuje brojeve 1, 2, 3
- Imenuje drugove i drugarice
- Zna ime, prezime, koliko ima godina, pol, gde živi
- Penje se i spušta toboganom samostalno
- Ume da stoji na jednoj nozi po 5 sekundi
- Skače sa obe noge unapred
- Kopira oblike držeći olovku samostalno
- Zna da nacrta čoveka sa bar četri dela tela
- Preslikava svoje ime napisano velikim slovima
- Niže sitne perle
- Spretno reže makazama
- Samostalno pere ruke, koristi sapun, briše ruke peškirom
- Sam pere zube
- Sam pere zube
- Sam sprema igračke za sobom
- Zna dve tri pesmice i recituje
- Koristi pune rečenice i komunicira jasno
- U stanju je da jasno prepriča neki događaj
- Razume šta je kraće – duže, teže – lakše
- Zna da crta čoveka
- Prati liniju olovkom
- Piše svoje ime
- Broji do 15
- Znada prepozna osnovne boje
- Zna da nacrta oblik krug, pravougaonik, kvadrat, trougao
- Sam koristi tolaet i obriše se
- Skakuće na jednoj nozi
- Igra se društvenih igara sa drugom decom
- Zna godišnja doba i njihove karakteristike
- Vezuje pertle samostalno
- Razume pojam vremena (jutro,noć,sati)
Radno vreme
Ponedeljak – Petak | 08h – 20h |
Subota – Nedelja | 09h – 15h |
Brzi kontakt
- Rajka Mitića (Banjički Venac) br. 28
- dr.raketic@gmail.com
- +381 69 367 48 14