Brzi test za streptokok

U junu 2017. smo uveli novu metodu u okviru rada Ordinacije iz pedijatrije Dr Raketić – brzi test za streptokok. Vrlo smo zadovoljni dosadašnjim rezultatima, postoji gotovo apsolutna korelacija sa kliničkim pregledom i pomaže nam u svakodnevnom radu.

bts

Brzi test za streptokok je relativno nova, brza i pouzdana dijagnostička metoda koja služi za određivanje bakterije streptokok u različitim tkivima. Uobičajeno je da se uzima uzorak iz grla, mada je moguće uzeti uzorak i iz drugih sluznica, kao što su genitalni ili analni deo. Uzorak se uzima specijalnim brisom, skuplja se sekret sa zadnjeg zida grla i sa oba krajnika. Procedura uzimanja brisa traje kratko, do 5 sekundi i malo golica. Dete treba da bude mirno zato što tom prilikom treba da se izbegne kontakt sa drugim strukturama usne duplje, kao što su unutrašnja strana obraza ili jezik. Uzorak se zatim stavlja u specijalnu podlogu, meša se nekoliko minuta i rezultati se očitavaju posle 10 do 15 minuta. Pozitivan nalaz u testu nastaje kada dođe do reakcije između proteina (antigena) na površini streptokoka i hemikalije u test materijalu i znači da je streptokok prisutan, što omogućava pedijatrima da odrede dalje korake u lečenju.
Kada se preporučuje izvođenje brzog testa za streptokok? Pre svega kod dece do 15. godine, kada se uglavnom javlja streptokokna infekcija grla i može izazvati komplikacije. Takođe se na ovaj način mogu odrediti kliconoše, to su osobe koje prenose streptokok, a nemaju ispoljene znake infekcije. Kliconoše se obično decaškolskog uzrasta. Brzi test se može raditi i nakon kontakta sa osobom koja je obolela od streptokokne infekcije ili u toku epidemije reumatske groznice.
Koje su karakteristike zapaljenja grla? Zapaljenje grla se obično javlja u zimskom periodu i u rano proleće, zato što je tada povećana koncentracija različitih mikroorganizama, više se boravi u zatvorenom prostoru, zbog čega je mogućnost prenošenja infekcija veća. Uglavnom se javlja u uzrastu između pete i petnaeste godine, kod dece oba pola. Uzročnici zapaljenja grla mogu biti virusi i bakterije, a oko trećinu svih zapaljenja grla čine bakterijske infekcije i to najviše od strane bakterije beta-hemolitički streptokok grupe A (BHSA) ili na latinskom Streptococcus pyogenes, koja se detektuje ovim testom.
Koji su simptomi streptokone infekcije grla? Glavni simptomi neznatno variraju u zavisnosti od uzrasta, a najčešći su: bol u grlu, lako povišena temperatura (do 38oC), smanjen apetit, gust, lepljiv i obojen sekret koji blokira nosne hodnike, uvećane i bolne limfne žlezde na vratu. Kod starije dece bolest obično počinje naglo, može da se javi glavobolja, bol u stomaku, muka i povraćanje.
Da li se na osnovu simptoma može zaključiti da se radi virusnoj ili bakterijskoj infekciji grla? U većini slučajeva ne može da se utvrdi samo na osnovu pregleda da li je zapaljenje grla uzrokovano bakterijama ili virusima. Najčešći uzročnici zapaljenja grla su virusi, u 70 do 85 odsto slučajeva, i to rinovirusi koji izazivaju prehladu, adenovirusi gde se često javlja i konjuktivitis, virusi gripa i herpes virusi. Glavni simptomi virusne infekcije grla su isti kao i kod bakterijske infekcije, ali su dodatni simptomi sledeći: curenje nosa, kašalj i ranice u ustima. Infekcije Epštajn-Bar virusom (EBV) ili citomegalo virusom (CMV) pored svega navedenog imaju i simptome vrtoglavice i malaksalosti, limfne žlezde na vratu su jako uvećane i bolne, kao i jetra i slezina, a na krajnicima se javljaju beličaste skrame.

bts2
Zašto je važno izvođenje brzog testa za streptokok? Važno je da se utvrdi da li je u pitanju streptokokna infekcija grla da bi se što pre započelo sa lečenjem i to u vidu antibiotika. Antibiotska terapija omogućava brzo smanjenje simptoma, smanjuje dužinu trajanja bolesti i isto tako brzo i pouzdano sprečava širenje infekcije na okolinu. Pored toga sprečava i nastanak komplikacija, koje mogu da budu ozbiljne, u vidu reumatske groznice, gde može doći do oštećenja srca, zglobova i nervnog sistema. Druge komplikacije su teško oštećenje bubrega (glomerulonefritis) i toksični šok sindrom, koji može imati letalan ishod. Za razliku od bakterijskih infekcija grla, kod virusnih se ne uvode antibiotici, zato što nemaju efekta na tok bolesti, nego samo simptomatska terapija.
Da li postoje i druge metode detekcije streptokokne infekcije? Uobičajena i izuzetno pouzdana metoda je kultura grla, gde se takođe uzima bris grla, uzorak se postavlja na podlogu, gde je očitavanje rezultata za 24 do 48 časova. Ukoliko se izoluje streptokok ili neka druga bakterija, određuje se i lista antibiotika (antibiogram), na koje je taj soj bakterije osetljiv. Ova metoda može da se kombinuje sa brzim testom na streptokok, i to u slučajevima kada je test negativan, da bi se utvdilo da li je u pitanju zapaljenje grla uzorkovano nekom drugom bakterijom. Znači, brzi test na streptokok identifikuje samo streptokok iz grupe A, ali ne i druge bakterije ili viruse, čak i kada su u pitanju streptokok grupe C i G. Ranije je korišćen antistreptolizinski test ASO, koji je detektovao antitela na streptolizin, jedan od mnogih antigena streptokoka. S obzirom da je za ovu metodu neophodno da se uzima venska krv, koristi se samo u slučajevima kada postoji opasnost od komplikacija, koje se javljaju nekoliko nedelja posle streptokokne infekcije.