Pokazatelji tipičnog psihomotornog razvoja

Svako dete ima svoj ritam rasta i razvoja. Zapravo svako ljudsko biće je jedinstveno i neponovljivo pa stim u vezi rast i razvoj pojedinca treba uvijek promatrati zasebno.

Ako gledamo tabele koje procenjuju rast i razvoj jasno se vidi da su vrednosti različite tj. ne postižu sva deca u istoj dobi istu težinu ni visinu, niti je stepen u razvoju motorike isti. Tabele služe da bi se odredili rasponi normale i sposobnost napredovanja,kao i definisale ključne tačke razvoja u određenoj dobi. Roditelje ne treba previše da zabrinjava ako njihovo dete u svom rastu i razvoju ne prati tačno one pokazatelje koje se nalaze u tabelama. Manja odstupanja uvek postoje.

  • 0 - 3 meseca

    0 - 3 meseca

    • želi da ga majka miluje, ljulja i drži u naručju
    • počinje da posmatra lice osobe koja mu je dovoljno blizu, maše rukama i nogama
    • zaplače kada čuje glas osobe koju poznaje, posebno majke
    • počinje vokalizacija-gukanje čime izražava svoje osjećaje na stimulacije koje dobija iz okoline
    • slobodno držanje glave u vertikali
    • u položaju na trbuhu oslanja se na ruke i odiže glavu od podloge na kojoj leži
    • u stanju je da drži mali predmet koji mu se stavi u ruku-zvečku
  • 3 - 6 meseci

    3 - 6 meseci

    • glavu drži uspravno i okreće je prema izvoru zvuka (krajem četvrtog meseca postiže potpunu kontrolu glave)
    • u petom mesecu u stanju je da se održi u sedećem stavu uz oslonac
    • sa 6 meseci uspeva da se kratko održati u sedećem stavu, iako obično pada u stranu ili prema naprijed
    • svoja stopala donese do usta i tako upoznaje granice svoga tela
    • dohvata predmete i premšta ih iz ruku u ruku
    • iz trbušnog položaja podignu se uz oslon na ruke, i okrene
    • hvata igračku koja zvoni i trese je kako bi zazvonila
    • ostvaruje kontakt sa očima
    • prati pogledom predmete koji se kreću
  • 6 - 9 meseci

    6 - 9 meseci

    • iz sedećeg položaja dete se naginje prema napred i u stranu bez gubljenja ravnoteže da se vrati u prethodni položaj-na taj način hvata predmete koji ga zanimaju
    • hvata sitne predmete, pridržava ih palcem i kažiprstom-pokazuje izrazitu želju za hvatanjem sitnih predmeta kao što su mrvice hleba,dugmad...
    • ima omiljenu igračkicu
    • odaziva se na ime
    • drži u ruci bočicu i sam je prinosi ustima
    • počinje da imitira zvuke i pokrete drugih ljudi
    • sa osam meseci mnogi su u stanju da se postave na noge pridržavajući se za ogradu krevetića
    • s devet meseci više od polovine uspeva samo da se podigne na noge i postaviti u sedalicu
    • uspeva da se postavi u četvoronožni položaj ili počinje da puzi
    • udara predmetima o sto
    • voli da se ogleda u ogledalu
    • reaguje na muziku
  • 9 - 12 meseci

    9 - 12 meseci

    • ispituje predmete potresanjem, pušta ih da padnu na pod jer ga veseli buka koju proizvode, baca ih u daljinu
    • stavlja igračku u kanticu i opet je izvadi napolje
    • zatvara vrata i poklopce od kutija, pokušava da okreće listove knjige
    • prinosi kašiku ustima ili jede prstima
    • pije iz šolje koju mu pridržavamo
    • pravi prve pokušaje u otkrivanju sveta: jedni prave prve samostalne korake dok se drugi odvaže na takav poduhvat dok ih mama ili tata pridržavaju
    • proizvodi dosta različitih zvukova(„mama”, „bababa”, „dadada”)
    • razume „NE”
    • maše „pa-pa”
    • lupa dva predmeta jedan o drugi (čaša o sto,igračkom o igračku)
    • ima omiljenu igračku
    • pokuđava da šara po papiru
    • voli jednostavne igre „Sad ću da te uhvatim!“
  • 12 - 18 meseci

    12 - 18 meseci

    • kreće se uz nameštaj i počinje da pravi samostalne korake
    • hoda dok ga neko drži za ruku
    • izgovara bar jednu reč jasno i funkcionalno (ima rečnik od 1-5 reči ne računajući mama, pa-pa)
    • pokušava da imitira reči koje izgovarate
    • pokazuje kažiprstom predmete i slike
    • koristi jednostavne gestakulacije(za “NE” mađe glavom, za “pa-pa” maše rukom)
    • pokazuje strah od novih situacija i nepoznatih ljudi
    • pokazuje želju da istražuje okolinu
    • pronalazi lako skrivene predmete
    • baca loptu u ciljanom pravcu
    • otvara slikovnice tvrdih korica
    • zna da pokaže bar tri dela tela (nos,glava,oko)
    • svlači cipele, čarape,ali pomaže mami pri oblačenju (ispruža ruku ili nogu)
  • 18 - 24 meseca

    18 - 24 meseca

    • koristi jasno bar 10 reči
    • počinje da se služi sa po dve reči koje spaja ”Još soka“, ”Mама dođi“
    • govori o sebi u trećem licu (”Mima jede”, ”Iva ljuta”)
    • prati jednostavna upustva (”Vrati loptu”, ”Dođi u krevet”)
    • zna da se igra igračkama
    • igra se jednostavnih igara ”pretvaranja” (kobajagi hrani bebu)
    • učestvuje i u paralelnoj igri - zna da se samostalno igra pored druge dece – ne kvari tuđu igru
    • uključuje rado druge u igru – nudi im igračke
    • uživa u dečijim pesmicama
    • imitira druge ljude
    • primeti kad mama ode ili se vrati i reaguje
    • ne zaboravlja već naučeno
    • pokazuje bar pet delova tela
    • prepznaje predmete iz okoline i zna čemu služe- kako se koriste
    • trči, skače, šutira loptu, penje se po stepenicama
    • ispoljava različite emocije: radost, strah, ljutnju
    • plaši se nepoznatih ljudi
    • lako zapada u frustracije i dobije napad besa
    • ne dozvoljava drugima da uzimaju njegove stvari
    • želi da kontroliše druge- naređuje
    • traži nošu i koristi WC ili ispoljava nelagodnost ako je pelena ”puna”
    • voli da boji i šara po papiru samostalno
  • 2 - 3 godine

    2 - 3 godine

    • Kombinuje 2 do 3 reči i stvara rečenice
    • Odgovara na jednostavna pitanja
    • Ima funkcionalan rečnik od 50 reči
    • Imenuje predmete i životinje sa slika (pas,maca,meda,auto,sok,kuća,trava,cvet,drvo,list,kašika)
    • Voli igru imitacije odraslih
    • Ima intresovanja za slikovnice i samostalno lista slikovnicu tvrdih listova.
    • Razvija kompleksnu igru i nju uključuje druge
    • Pokazuje zabrinutost kada mu drug plače.
    • Prati dvosložne usmene zahteve(na primer "Uzmi svoju igračkicu i odnesi u korpu")
    • Zna da se penje i silazi niz stepenice uz držanje.
    • Piše i preslikava linije i krugove
    • Baca loptu rukom iznad glave
    • Samostalno inicira igru, ali su potrebni nadzor i pomoć
    • Jede samostalno kašikom, počinje da koristi viljušku
    • Samostalno pere ruke
  • 3 - 4 godine

    3 - 4 godine

    • Imitira odrasle i decu
    • Govori u rečenicama
    • Oblači se i svači samostalno
    • Imitira odrasle i decu
    • Razume pojmove “ moje”, “ tvoje”, “ njeno”, “ njegovo
    • Razdvaja se lako od roditelja
    • Prati kompleksne zahteve (2 до 3 команде одједном)
    • Zna da imenuje većinu premeta iz svoje okoline
    • Zna da kaže kako se zove ,koliko godina ima kog je pola
    • Zna da imenuje bar jednog prijatelja
    • Govori rазговетно i može da obavi kratki razgovor
    • Igra se izmišljenih – kobajagi igara
    • Zna da zavrne i odvrne poklopac na predmetima
    • Zna samo da otvori i zatvori vrata
    • Zna da prepozna nekoliko boja i da bar jednu imenuje
    • Razume jedan do dva pojma
    • Penje se i silazi stepenicama
    • Vozi tricikl
    • Želi da se igra sa drugom decom
    • Niže perle-makarone
    • Seće makazama po linijama
    • Insistira da radi stvari samostalno
    • Zakopčava veliku dugmad
    • Koristi kašiku i viljušku kad jedeКористи кашику, виљушку
    • Samostalno pere i briše ruke
    • Izbacuje dnevno spavanje
    • Rečima najavljuje WC, mada povremeno promaši
  • 4 - 5 godina

    4 - 5 godina

    • Govori razgovetno 4 do 5 reči u rečenici
    • Koristi buduće vreme u govoru
    • Broji od 1 do 10
    • Zna najmanje pet boja
    • Zna šde je ispod, na sredini, na kraju
    • Zna da imenuje bar pet boja
    • Zna da imenuje brojeve 1, 2, 3
    • Imenuje drugove i drugarice
    • Zna ime, prezime, koliko ima godina, pol, gde živi
    • Penje se i spušta toboganom samostalno
    • Ume da stoji na jednoj nozi po 5 sekundi
    • Skače sa obe noge unapred
    • Kopira oblike držeći olovku samostalno
    • Zna da nacrta čoveka sa bar četri dela tela
    • Preslikava svoje ime napisano velikim slovima
    • Niže sitne perle
    • Spretno reže makazama
    • Samostalno pere ruke, koristi sapun, briše ruke peškirom
    • Sam pere zube
    • Sam pere zube
    • Sam sprema igračke za sobom
    • Zna dve tri pesmice i recituje
  • 5 - 6 godina

    5 - 6 godina

    • Koristi pune rečenice i komunicira jasno
    • U stanju je da jasno prepriča neki događaj
    • Razume šta je kraće - duže, teže - lakše
    • Zna da crta čoveka
    • Prati liniju olovkom
    • Piše svoje ime
    • Broji do 15
    • Znada prepozna osnovne boje
    • Zna da nacrta oblik krug, pravougaonik, kvadrat, trougao
    • Sam koristi tolaet i obriše se
    • Skakuće na jednoj nozi
    • Igra se društvenih igara sa drugom decom
    • Zna godišnja doba i njihove karakteristike
    • Vezuje pertle samostalno
    • Razume pojam vremena (jutro,noć,sati)