Bolest ruku, nogu i usta kod dece

Postoji još jedan razlog zašto decu treba podsticati da peru ruke, a to je sprečavanje bolesti pod nazivom Bolest ruku, nogu i usta (BRNU). Uzrokuju je virusi iz grupe enterovirusa koji žive u digestivnom traktu, posebno Koksaki virus. Ova bolest je dosta zarazna, lako se prenosi i to direktno, sa osobe na osobu, ili indirektno preko predmeta. Najugroženija su deca do pete godine života, a u veoma retkim slučajevima se može javiti i kod odraslih. Bolest obično traje od 3 do 5 dana, najviše 10 dana, češće se javlja u kasno leto i u jesen, mada je moguća pojava bolesti preko cele godine.

brnu1

Najvažnija manifestacija BRNU je ospa, koja se prvo javlja u ustima, u vidu bolnih plikova na grlu, jeziku, desnima, nepcu ili sa unutrašnje strane obraza. Plikovi su crveni sa beličastim vrhom, često pucaju i na tom mestu ostaje oštećena koža. Slične promene se javljaju i na šakama i stopalima, a moguća je pojava ospe na zadnjici ili butinama. U retkim slučajevima deca ne razvijaju ospu na koži, već se bolest manifestuje samo u vidu ranica na zadnjem zidu grla. Te promene se teško otkrivaju, posebno kod male dece koja ne mogu da verbalizuju svoje tegobe.

Veoma često se nekoliko dana pre pojave ospe javljaju tzv. prodromalni simptomi, kao što su povišena temperatura, malaksalost ili razdražljivost, bolovi u mišićima. Usled bolova u grlu pojačano je lučenje pljuvačke i deca odbijaju čvrstu hranu, apetit je generalno oslabljen a može se javiti i dijareja.

Iako bolest ima svoj tok i dužinu trajanja, ukoliko roditelji prepoznaju navedene simptome treba da se obrate pedijatru. Na osnovu karakteristične kliničke slike, kao i brisom usta i analizom stolice na viruse se postavlja dijagnoza BRNU. Na žalost, ne postoji terapijska mera koja bi delovala na direktan virusni uzrok bolesti, kao ni vakcinacija koja bi srečila pojavu bolesti. Zato je osnovni zadatak pedijatra da savetuje mere koje će ublažiti tegobe deteta.

S obzirom da su bolne ranice u ustima osnovni simptom bolesti, primenjuju se lekovi koji pored toga što ublažavaju bol, snižavaju i povišenu temperaturu i to su Paracetamol ili Ibuprofen. Takođe pedijatar može da prepiše recept za tzv. „magični rastvor za ispiranje usta“, koji sadrži sastojke kao što su lidokain (lokalni anestetik), nistatin (protiv gljivica) a u težim slučajevima prednizolon (kortikosteroid koji lokalno smanjuje zapaljenje). Terapija koja se preporučuje, a koju deca najviše prihvataju, je sladoled, koji hlađenjem ranica smanjuje bol.

Promene na rukama i nogama treba prati toplom vodom i sapunom, dobro osušiti posle pranja. Ukoliko plikovi puknu, na oštećenu kožu treba primeniti antibiotske praškove ili kreme da bi se sprečila infekcija i preko staviti gazu na par dana. S obzirom da imaju bolno i otežano gutanje, veoma je važno da deca uzimaju dovoljno tečnosti da bi se sprečila dehidratacija.

brnu2U izuzetno retkim slučajevima kao komplikacija BRNU može da se javi zapaljenje moždanih ovojnica (meningitis) ili moždanog tkiva (encefalitis). Retko se javlja i gubitak noktiju na rukama i nogama, ali nokti ponovo izrastu posle bolesti. Treba imati na umu da su nakon oporavka od bolesti deca još nekoliko nedelja kliconoše, odn. virus se i dalje nalazi u njihovom digestivnom traktu. Zbog navedenih komplikacija i produženog klicinoštva potrebno je dete izolovati na nekoliko nedelja od početka bolesti, posebno da ne posećuje vrtić i igraonice.

Kao što je navedeno, BRNU se lako prenosi i to preko stolice, pljuvačke, sekreta u nosu ili tečnosti iz plikova, a moguć je prenos i preko predmeta, posebno igračaka. Zato je najvažnija prevencija pranje ruku, posebno posle tolaeta i menjanja pelena, kao i pre obroka ili spremanja hrane. Često treba i kod kuće i u dečjim kolektivima i igraonicama dezinfikovati igračke.

Bolest je prvi put opisana 1957. godine na Novom Zelandu, a epidemija BRNU su se javile 2011. i 2012. godine kod dece u Severnoj Americi. Tada je potvrđen uzročnik koksaki virus A6 (CVA6), koji je prouzrokovao težu formu bolesti, sa herpetičnim promenama ili sitnim krvavljenjima u koži, kao i širenjem promena na ekstremitete i trup. Promene su se posebno javljale na područjima gde je već postojao pelenski dermatitis ili ekcem, U svetu su najčešći prozrokovači BRNU koksaki virus A16 i enterovirus 71.

Bebin uzbor, br.36, Leto 2014, str.8-9
Bebin izbor, br.47, str. 8-9, 2016.